Christel Cabanier is een succesvolle Vlaamse hotelier. Op 25-jarige leeftijd werd ze de jongste hoteldirectrice ooit in België. Na 15 jaar reizen en grote hotels te hebben gerund voor Internationale ketens zoals Radisson, Hilton en Disney is ze nu terug in ‘haar stad’ Antwerpen. Daar is ze General Manager van Hotel FRANQ en het gelijknamige sterrenrestaurant. Voor Food Inspiration schrijft ze als columnist over wat opvalt in haar wereld van hospitality. Dit keer laat ze zich verleiden door de luxe weldaad van een van Europa’s toonaangevende wellnesshotels.

Al meer dan 30 jaar ben ik een fervente wellnessliefhebber. Ik heb in mijn leven al heel wat wellnesscentra – al dan niet in combinatie met hotel – bezocht. Tot een aantal jaar geleden was ik zelfs blogster op het digitale platform wellnessonline. Hostellerie La Cheneaudière & Spa behoort tot de top van de wellnesshotels in Europa en en het leek me gezien de 2.500 vierkante meter wellness de moeite waard om eens te verblijven.

Via Relais & Châteaux heb ik dit hotel leren kennen. Het bevindt zich in de Elzas op een klein uur rijden van Colmar. Alles is hier tot in de puntjes uitgewerkt. Het hotel met gastronomisch restaurant en zeer uitgebreide wellness ademt grandeur en klasse uit, zij het met een stevige portie persoonlijke charme. Het hotel ligt verscholen in een klein dorpje midden in de prachtige natuur. Zodra je bij het hotel arriveert voel je meteen ‘dit gaat bijzonder worden’.

Wanneer je het hotel binnenwandelt, daalt de rust meteen over je neer. De muziek vermengt zich met rustige vogelgeluidjes op de achtergrond en ook het prachtig interieur met veel hout en mooie design details helpen daarbij. Je voelt je hier onmiddellijk helemaal zen. In het hele hotel lopen de gasten overdag in badjas rond. Het hotel belooft al je zintuigen te prikkelen en maakt dat vanaf het eerste warme ontvangst absoluut waar.

In alle 45 hotelkamers – zo ook de onze – ontmoeten grandeur en intimiteit elkaar. In een huiselijke oase van luxe werd werkelijk aan alles gedacht: van uitgebreide guest amenities, tot heerlijke badjassen en zalige bedden. Zelfs onze wellness-tas stond al klaar op het bed. Ook vind je op de kamer allerhande technische snufjes om je verblijf te veraangenamen. Zo past de verlichting zich aan al naargelang het moment van de dag. Je vindt de TV verscholen achter een spiegel, een elektrische open haard, een automatisch reinigend toilet. Zelfs als je ’s nachts opstaat, springt er automatisch een klein lichtje aan om eenvoudiger het toilet te vinden.

Uiteraard waren wij ongeduldig om direct de wellness te gaan ontdekken. En we werden niet teleurgesteld. Dit is werkelijk de allermooiste wellness die ik gezien heb, zeker in combinatie met het hotel. De natuurlijke omgeving, gelegen tussen de bergen, en de 2.500 vierkante meter wellness verdeeld over drie verdiepen bieden puur genot. Ook hier hoor je de relaxerende muziek met vogelgeluiden terug. Het hotel reguleert het aantal gasten dat tegelijkertijd in de wellness verblijven, om zo iedereen voldoende rust en ruimte te gunnen. Je vindt er binnen- en buitenzwembaden, jacuzzi’s, vijf sauna’s en een sanarium. De ‘natural-spa’ heeft onder meer een buitenbad met een temperatuur tussen de 10 en 25 graden en is een echte must als je een beetje ijsbeer-genen hebt. Ook zijn er overal volop ligbedden geplaatst, ideaal om helemaal tot rust te komen. Na een aantal uren in de wellness te hebben doorgebracht waren we echt volledig zen en vonden we het zelfs spijtig dat we onze badjas moesten inruilen voor gewone kleding.

Gelukkig houdt de verwennerij daar niet op. De hoge verwachtingen voor het gastronomisch restaurant werden ‘s avonds ook ingelost. Het personeel is uitzonderlijk vriendelijk en ze hadden ook een topsommelier. Wij genoten van het culinaire driegangenmenu en werden bij aanvang verrast met een aantal fijne amuses. Uiteraard mocht een heerlijke lokale Elzas-wijn niet ontbreken. Het interieur van het restaurant is smaakvol, met verschillende romantische hoekjes. En na een slaapmutsje in bar naast de open haard vertrokken we om van de zalige bedden te kunnen genieten.

Ook het ontbijtbuffet de volgende ochtend was om door een ringetje te halen: enorm uitgebreid met verschillende broodsoorten, volop lokale producten, de betere charcuterie en kazen en veel aandacht voor gezonde producten. De live cooking door de ontbijtchefs was hier een echte toegevoegde waarde. Tussen het ‘wellnessen’ door – is dat een werkwoord? – hebben wij nog kunnen genieten van het lunchbuffet. Zalig dat ook hier iedereen in badjas naar toe komt. Wederom veel aandacht voor een gezond productaanbod, zodat je helemaal in de ontspannen wellness-sfeer te houden. Wij sloten ons heerlijke relaxweekend af met een wijndegustatie bij één van de topwijnhuizen van de Elzas: ‘Weinbach’. Dit huis staat op de wijnkaart bij veel bekende sterrenzaken in Frankrijk en de Benelux.

Het luxehotel in combinatie met de zeer ruime wellness van La Cheneaudière is voor zover ik weet enig in zijn soort. Hier rij ik graag 470 kilometer voor. Alles klopt: de uitgesproken vriendelijkheid van het personeel, het mooie design, de zeer uitgebreide wellness, het gastronomisch aanbod. Het hotel telt maar 45 kamers, maar heeft een groots voorkomen.

Een klein weetje nog. Het hotel heeft een ‘Happiness Manager’ in dienst om het personeel tevreden en gemotiveerd te houden. En dat hebben we echt terug gemerkt in de service. Het personeel is extreem vriendelijk en zeer gepassioneerd bezig met hun job. Het personeel zorgt ervoor dat de beleving hier echt vijfsterrenwaardig is. Hun manier van service verlenen is van uitzonderlijk hoog niveau, maar blijft toch ook heel spontaan en persoonlijk. Het zorgt ervoor dat ik hier zeker terugkom.

Meer columns lezen van Christel? Lees hier haar vorige blog over de opkomst van sterrenchefs in de Belgische luxe hotellerie.